Cada societat i cada època fomenten un tipus d’aprenentatge, avui en dia quan no ens enrecordem de quelcom sempre tenim les noves tecnologies que moltes vegades ens solucionen els dubtes. El cervell humà només recorda el que necessita, i en l’actualitat hem de tenir en compte que la manera d’ensenyar és la manera que han d’aprendre els alumnes, és a dir, ensenyar-los les coses útils.
El connectivisme (George Siemens) és un nou paradigma dins de la teoria del coneixement, però adaptat a les noves tecnologies i a la societat de la informació. El procés d’aprenentatge es du a terme mitjançant processos que no sempre estan en control de la persona que aprèn. Hi ha moltes fonts que estan relacionades, que cal conèixer i tenir en compte per així poder ensenyar més i millor:
- Connectar les diverses fonts d’informació per arribar a l coneixement.
 - Hem de contrastar opinions per arribar a un coneixement útil.
 
Gràcies als coneixements dels altres pots aprendre, per això és interessant connectar-te amb els altres mitjançant les xarxes socials i així anar actualitzant el coneixement.
Tot i això, cal fer conscient a l'infant que els hem d'ajudar a ser crítics, ja que per Internet hi ha quantitat d'informació tan útil com no, per això és important que aprenguin a sel·leccionar la correcta i a partir d'allà anar creant el seu propi coneixement.
Un exemple d'eina útil per aquest aprenentatge és el Videonote.es . Permet anar mirant un vídeo i subratllar alhora, remarcant el més important, a l’ordinador (eina de google chrome que enllaça amb el GMail):
- Vas mirant el vídeo, apuntes i et queda marcat en el moment exacte del vídeo.
 - Un cop has anotat també pots tornar al mateix lloc del vídeo que has escrit clicant al temps.
 - Es poden seleccionar diferents parts d’un vídeo.
 
- Ens queda gravat en el Drive, es crea una carpeta.
 
Aquest és un exemple sobre la diversitat de recursos que es poden trobar per anar creant aquest aprenentatge cocreatiu mitjançant les xarxes.
Però per assolir això cal partir de:
- Uns continguts interessants i significatiu per als alumnes que alhora es pugui relacionar amb el currículum, ajudant a crear persones reflexives i crítiques.
 - El mestre ha de deixar temps a l'infant, partint d'un aprenentatge bidireccional, tenint en compte un aprenentatge social i que el protagonista és l'infant.
 - Per això cal realitzar activitats: experimentals, interdisciplinars, dinàmiques, transferibles a la vida quotidiana, etc.
 - Tenir present una avualuació contínua, les rúbriques, les carpetes d'aprenentatge, etc. Tot allò que permeti veure el procès de l'infant i que ell en sigui conscient.
 
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada